Vid köp av begagnad kart/Gokart

Ni hittar ingen annan sport som förenar förare och mekaniker (förare/förälder) så som karting gör. Båda är parterna otroligt viktiga för att man skall hitta framåt och tycka detta är en underbar sport i det långa loppet. Utan en helt ok mekaniker så kommer framstegen på banan att ta längre tid i sitt perspektiv, samtidigt som föraren också måste lyssna på mekanikern i exakt samma syfte.

Det finns några underbara belöningssystem i denna härliga sport, och det är bland annat snabbare tider eller bättre placeringar i de lopp man deltar i efter hand. Man måste vara bredd på som förälder/mekaniker/handledare på vissa situationer här.

  • Saker händer och går sönder, utan att det ens är förarens fel.
  • Även nya grejer eller just nyligen utbytt och monterade grejer går sönder.
  • Föraren måste hitta gränserna på banan för att utvecklas, vilket ofta medför att denne hamnar utanför den ibland.

Vid inköp av begagnade grejer

Ja, alla är vi som trevande personer i ett mörkt rum ibland. Och så kan det även upplevas att man är i just den här situationen.

Vare sig man hittar karten på blocket, hos grannen, hos kontakt på en bana eller andra vägar, så köper man verkligen grisen i säcken här. Och här är det verkligen säljarens beskrivning som råder, om man nu inte vet annat. Lågt inköpspris medför alltid högt renoverings- och underhålls-behov. Även nytt medför direkt underhålls-behov.

Men, vi vet ju inte ännu om vår förare har hittat något den verkligen vill fortsätta med, så varför köpa nytt frågar vi oss ganska direkt här. Sedan så måste ni som förälder eller förare vara beredda på att detta är ett konstant läge.

Vad skall vi köpa/köra?

Alla är vi barn i början, vilket är tydligt här där ålder, längd och vikt kan ha betydelse.

Man får köra organiserat under en förenings träningstider förutsatt medlemskap och licens från det år man fyller 6 år, vilket även förutsätter att det finns en vuxen som även är licenserad handledare. Licenser kan ni ta hos er lokala klubb, då de kör frekventa utbildningar.

ÅlderKlassChassi-storlek (avst mellan axlar)Motoralternativ
6-10Cadetti850, 950Raket 60 CD
Raket 95cc Cadet
IAME Norswift 60cc
8-10Micro950, 1010Raket 95 Dual Charge
10-14Mini950, 1010 Raket 95 Dual Charge
10-13J60950, 101060 cc motor
12-15J125StorchassiIAME X30Junior eller Rotax Junior Max/EVO eller Vortex ROK Junior
14 och uppåtS125Storchassi IAME X30 eller Rotax SeniorMax/EVO eller Vortex ROK GP
12-14OKJuniorStorchassiOKJ utan elstart, knuffas igång
14 år och uppåtOKStorchassiOK utan elstart, knuffas igång
15 år och uppåtKZ2StorchassiKZ2 6 växlad låda, knuffas igång ur depå. Stillastående start
18 år och uppåtDD2StorchassiRotax 2-växlad låda
32 år och uppåtDD2 MasterStorchassi Rotax 2-växlad låda

Vilken klass väljer vi?

I dom nedre åldrarna (6 – 11 år) så är de mindre klasserna relativt lätta att hitta fram i, ni kanske även bör höra med er klubb vilka klasser som är flest förare i. Det är betydligt roligare att köra med flera andra än att själv ligga o snurra rundor på banan.

Kommer ni in i kartingen vid 12 års ålder så är det lite flera klasser att välja på. Är föraren lång för sin ålder så är det nog bättre att satsa direkt på en klass med stort chassi.

Vad förekommer ofta där ute?

När ni köper begagnat så får ni verkligen vara medvetna om att ni har mycket begränsade möjligheter att kontrollera säljarens information om det ni köper, utan ni har bara möjligheter att se själva hur skicket är på den kart som står framför er.

Har ni för avsikt att tävla så bör ni inte köpa äldre grejer än ca 2 år. Men… Ha med er att även ett chassi som bara gått 1 tävling kan vara slut.

Chassit

Alla chassin har en etikett längst bak på det tvärgående staget strax bakom stolen. Med hjälp av den etiketten kan man hitta info som talar om ungefärligt tillverkningsår. Ibland kan den vara överlackad. Ni får inte tävla på allt för gamla chassin, men ni kan alltid träna på det.

Vad kostar ett komplett chassi då? Vi förutsätter att ni kommer tävla här då. Här spelar ålder, slitage mm in, och ett relativt nytt chassi med normalt slitage kan köpas för från 10 000 kr till 20 000 kr, sedan kan det ingå massa drift- och reserv-delar vilket ökar priset.

Man skall alltid se på hur det ser ut under, då det alltid skrapar i när man kör av olika anledningar. Chassiskydd monterat kan indikera till ökad medvetenhet om att ha ett chassi som inte skrapas i så ofta under en körning. Man kan kontrollera rören som chassit är uppbyggt på, och då kontrollerar man hur slitaget är. Man känner tydligt hur mycket rören är nedslipade eller intryckta. Slitage här är naturligtvis oundvikligt när man kör, så lite slitage förekommer alltid, men om det inte känns bra, informera säljaren, och om möjligt ha med någon erfaren person. Men, lyft upp chassit lodrätt för att kontrollera slitaget under.

Det utstickande röret till framhjulsspindeln är en svag punkt, där man bör kontrollera efter sprickantydningar eller flagnande färg. Vilket indikerar att chassit är relativt slitet eller till och med har varit med i in tung smäll.

Sprucket spindelfäste

Stagen där stolen är fastsatt mm är även svaga punkter här, då framförallt när det gäller storchassin och förare av lite längre eller tyngre modell i kombination med höga hastigheter och ojämna banor.

Så som sagt… Kontrollera chassit efter sprickantydningar mm lite överallt, men främst intill svetsarna och de utstickande delarna

Skeva chassin är vanligt, om än i olika omfattningar på skevheten. Här varierar det markant mellan de olika märken och modeller som finns på marknaden, men räkna med att alla begagnade chassin är riktade vid en eller ett flertal tillfällen. Man behöver ofta rikta chassit efter konfrontationer med andra kartar på banan.

Hur märker man om chassit är snett?

ja, karten drar ofta åt något håll på rakorna förutsatt att framvagn är rätt inställd och däckstrycken är lika i däcken.

Hur kan jag kontrollera det

Man kan be säljaren ställa in framvagn med laser, vilket man bör vara med på när det utförs. Man kan även ha 4 st ”krokar” med sig som är exat lika långa, vilka man hänger ner under karten när den är på en vagn. Sedan lägger man en axel i krokarna som hänger ner, och då får man 2 st axlar hängandes under karten. Vilka men sedan kan syfta med framifrån och bakifrån. Där kan man sedan se om chassit är snett i förhållanden mellan axlarna. Millimetrar här är svåra att upptäcka.

Vad kan jag göra om jag redan köpt ett snett chassi?

Fråga någon i klubben om det finns någon som har riktbänk, vilket ofta finns. Sedan får man bara hoppas på att chassit inte är bortom räddning, då det ibland kan vara för krokigt för att kunna rätas till.

Lita inte på att chassit är rakt om säljaren säger att de aldrig riktat det.

Motor

Alla klasser har regler på motor och tillbehör för att få tävla.

Så gott som samtliga motorer har renoveringsbehov, om än i varierande tidslängder. Rena racemotorer genomgår troligen kolvbyte/översyn/renovering varannan driftstimme, medans vissa träningsmotorer kanske klarar sig upp till 20 timmar innan kolvbyte/renovering.

Vad kostar en motor? Vi förutsätter här att ni kommer tävla då. De mindre motorerna säljes för 7000 – 25000 kr beroende på ålder och vilket resultat de presterat. De större klassernas motorer har ett betydligt högre värde här.

Säljaren informerar er säkert med dessa intervaller och om när senaste renovering utfördes, men be även om information om vem som utfört renoveringen. Många renoverar naturligtvis i egen regi, men om det inte är bra gjort och motorn sedan är rätt inkörd så kan den rasa relativt snart.

En rasad motor går oftast att renovera igen, men då kanske till en något högre kostnad då flera slitdelar har påverkats hårdare. Finns det en liggare över motorn säljaren redovisar för er eller tom ger med er så är det ett plus. Kan ni även få tillåtelse att direkt ta kontakt med den person som renoverat motorn är även det ett plus. Många motorer med uppvisat bra resultat tillbaka i tiden kan gå för högre pengar än vad de kostat nya.

Sätt på en timräknare på er motor och för liggare över var den är ett bra tips. Fixa även en bra kontakt till en motorrenoverare för er motor. Självklart kan ni renovera själva, men räkna med att specialverktyg måste inhandlas och arbetet görs med stor precision och exakthet.

Hur mycket en renovering kostar och hur ofta den behövs göras? Ja det är nästan alltid beroende på prestationskraven ni ställer på den. Högre krav är alltid lika med tightare motorer med högre slitage och därmed tätare renoveringsbehov. 1500 till 3000 kr för kolvbyte och översyn får ni räkna med och en renovering ligger på ca 3500 till 8000 beroende på motoralternativ. Små motorer lite lägre kostnader, stora motorer högre kostnader.

Det tråkiga här är att oavsett vem som renoverar era motorer så är det ni som är ansvarig att det görs enligt det gällande regelverks om finns, och kontroller är vanligt att det görs under tävlingar.

Homolegering

En homolegering innebär att det finns ett regelverk hur grejerna får vara konstruerade och hur de får se ut, vilket när det gäller inom karting kan sträcka sig i perioder med varierande längd. Såväl chassi som motor har sina regelverksperioder och de synkar inte alltid med varandra. Nationellt får man ofta även tävla med föregående homolegeringskrav.

Kolla in på SBF vad som gäller.