Smörjning, tvätt och underhåll av kart

För vård och underhåll av kart

När det gäller att underhålla och smörja de lager och glidpunkter samt tränga ut fukt på karten, så har det stor betydelse att det görs på ett vis som gör karten så lättrullad i alla riktningar som möjligt. Samtidigt som man rostförebygger, fuktborttränger, olycks- och haveri-förebygger, kostnadseffektivare mm.

Viktigt här är att vi även läser över tillverkarnas säkerhetsblad, då det finns många ämnen där ute som är direkt hälsovådliga för oss och miljön vi belastar våra produkter med.

Ett av de viktigaste momenten inom karting är faktiskt att hålla karten ren, och det inte bara för att allt skall rulla lätt och på ett mindre energikrävande vis. Nej, för vid var översyn eller avtorkning så genomför man även en visuell kontroll av kart, där bl. a bultcheck, lösadelarcheck, ev. sprickbildningscheck mm ingår. Man förebygger på ett bra sätt om man håller efter grejerna.

Vi har olika oljor i våra smörjmedel som med en massa tillsatser som så klart påverkar oljans egenskaper.

Mineraloljor är ofta en smörjolja med hög viskositet, vilket resulterar i att dess skikt vid bra smörjning blir relativt tjockt. Dessutom har de en egenskap som gör att rullmotståndet är högt vid låga temperaturer. Uttunnande tillsatser här gör att dess egenskaper förändras, men de försämrar ofta mera. Mineraloljan är en bra smörjolja att lägga på dels för sin smörjande egenskap, dels rostskyddande och till viss del fuktbortträngande. En sprayburk med ett bredsprejande munstycke, ja då har ni så ni kan lägga ett tunt lager över hela karten, förutom på de ställen det är direkt olämpligt förstås. Ratt, stol, mm. Då har ni ett lager som förhindrar rostbildning, fuktinträngning mm i en relativt lång period. Hinner ni inte serva o göra rent karten efter ett träningspass eller en tävling, spraya över hela karten innan ni sätter in den för transport. När ni sedan efter någon tid tar tag i att serva karten, ja då är det lätt att få rent och mekandet blir även trevligare. Spraya även över utsatta delar på karten såsom ljuddämpare ofta (gärna efter vart pass), så håller ni rostbildningar borta

Multilube Eco

Syntetoljor har nästan alla en penetrerande och krypande egenskap mycket högre än vad en mineralolja har, och skiktet som blir efter en smörjning är nästan bara 1/10-del av vad som blir vid användning av mineralolja. Kullager rullar lättare även när de är kalla, men då ytan är så pass mycket tunnare, så bryts det skiktet lättare vid mekanisk genomträngning. Vilket resulterar i att man får smörja med tätare intervaller. De har inte heller en lika lång funktion efter applicering när det gäller att hålla rost och krypande fuktigheter borta.

Underhållande smörjpunkter

Klarar inte en smörjolja att fungera ett helt långpass ute på banan, ja då är det inte någon smörjolja att satsa på, tyvärr. Så om kart och delar är lite av äldre årsmodell så är en mineralolja bättre att smörja och underhålla med än en syntetisk.

Kedjeolja, som finns i en massa olika utföranden och med olika grunder. Kedjeoljan har hög vidhäftning för att sitta kvar och verka så länge som möjligt. Linjerar inte dreven så får kedjeoljan en omöjlig uppgift. Vissa oljor är bättre om de får appliceras så fort karten har kommit in i depåtältet, medan andra bör appliceras direkt innan man går ut igen. Man har koll på hur mycket kedjeskyddet fångar upp, och det i relation till vad man applicerar får en o lära känna sin olja. Många av oss har hittat rutin att smörja typ efter vart annat heat, dvs ca 20 minuters gångtid på kedja o drev mellan smörjningarna. Har ni en bra olja och kör normalt, ja då skall en burk räcka en hel säsong, minst. Applicera kedjeoljan gärna på insidan av kedjan.

Våra lager som finns på karten behöver pålitlig penetrerande smörjning de med, allrahelst de som snurrar mycket och med hög hastighet. De lager som tar mycket stryk och oftast slits ut är de lager som ni hittar i framfälgarna, tyvärr så glöms dessa bort. Vår karts lagers näst största hotbild kommer från vatten (den största är mekanisk genomträngning av oljeskikt), och då inte bara regnvatten vid körning. Utan även när vi tvättar vår kart med vatten, vilket inte skall göras i överdrift. Räcker det med att putsa karten med enkelt smörjmedle och trasa, så håller faktiskt lagren sin funktion mycket längre, än om kartens skall tvättas tillsammans med kraftiga rengöringsmedle ofta.

Svåraste lagren att tränga in i på vår kart, är de som sitter i spindeln och håller den på plats runt spindelbulten. Här får ni se till att inte slarva och där då använda ett väl penetrerande smörjmedel. 

Spindel med lager runt spindelbult
lager bakaxel inkl lagerbock
Extreme chainlube
Flowtech
framfälg med lager att underhålla
Smörjpunkter penetrerande oljor

Tvätt av motor och bromsutrustning sker efter vart träningspass eller tävling, ja även någon gång där emellan också. Tänk bara på att om tvätt görs i depå av motor, skall det göras på avsedd tvättplats med oljeuppsamlare/miljömatta.

Här används nog uteslutande Brakeclean i aerosolform, dvs i sprayform tillsammans med en mindre borste. Här är det inte alltid som så att billigt är billigast att använda. Men det blir rent. Stor mängd och med bra tryck under tiden man tömmer hela burkens innehåll, gör att det är ofta de lite dyrare märkena här som blir prisvänligast.

Brakeclean skall inte användas för att tvätta rent runt lager eller andra glidande delar, då det tvättar bort all smörjning direkt. Svåraste stället på karten att håla rent är oftast runt lagerbockarna bak på karten och runt ljuddämparen. Men med täta putsningar så gror inget fast på något allvarligt vis.

Brakeclean

Tvätt av kart i helhet. Sker ofta på bananläggning avsedd plats slutet på dagen efter träning eller tävling, där vatten, avfettning i någon form och borstar används. Inga lager bör vara kvar på karten när man tvättar med vatten och olika avfettningsmedel. Om lagrena väljs att vara kvar på kart vid tvätt, var försiktig med att inte spraya avfettning direkt på något lager. Om ni fettar eller rikligt smörjer in lager innan och direkt efter tvätt kan följder undvikas i viss mån.

Dasty eller liknande limonene-produkter har visat sin överlägsenhet här. Det är en alkalisk avfettande produkt med Ph på ca 11, så nyttja dessa produketer med viss försiktighet. Om dessa produkter inte blir ordentligt avspolade från karts ick rosttkyddade delar, utvecklas ett rotsskikt redan efter några timmar. Så se till att spola av karten ordentligt från dessa produkter när ni använder dom´.

Oftast skall de sprayas på och låtas verka för någon minut, borstning kan hjälpa att få det renare.

Dessa avfettningsmedel är även mycket fungerande vid tvätt av kartinggrejer, såsom overall, handskar mm, spraya plaggen något innan tvätt.

Unversalfett är en bra sak att ha i sin närhet när man är mekaniker. Många med oss använder det på platser som mellan motorfäste och ram.

Dasty