Regninställning kart

Lite grundläggande

När det är regn eller våt bana i olika grader, så blir det oftast en tid i tvekan och undran. Skall jag sätta på regdäck, eller? Hur gör de andra? Skall vi ändra och hoppas på o bli underdog, för vi har ju ändå inget att förlora? Underskatta aldrig att träna på regndäck, underskatta aldrig att vara förberedd.
Innan tävling. Se till att regndäck är monterade på fälg (ej på karten) och med kontrollerat däckstryck (1,7-2,0) kg i vart däck, även om det inte regnar, då det är lättare att sänka däckstrycket på stargridden än höja. Vet vad skyddet till luftburken är. Vet vart Regnkläderna är. Vet vad och hur du skall ändra karten. Vet hur föraren är i situationen.

En viktig sak att känna till är ju att.
Har du ställt ner karten på startgridden, får du tyvärr inte lyfta upp den och sätta på regndäck. om inte tävlingsledningen skyltar upp just där o då med skylten ”Wetrace”. Så länge ni inte är säkra på vilka däck ni vill gå ut på, låt karten vara på vagnen.

Har man begränsat med tid:

  1. När du sätter på regndäck, bredda max fram och smala max bak samtidigt.
    Är det mycket vatten på banan, gå ut med högt däckstryck
    Är det upptorkande, gå ut med lägre däckstryck
  2. Montera stänkskydd på insugsdämparen
  3. Lossa så bakbumpern flyter
  4. påminnn föraren om att justera sina spårval efter regnmängd på banan.
    Hålla 1-1,5 kartbredd utanför apex i kurvorna
    Styra in senare och mera aggresivt
    Vara aktiv med kroppsvikten vid instyrningen
    Använd regnkläder, inkl regnskor och regnhandskar

Har man lite mera tid:

  1. Ändra till max caster
  2. justera till toe-out
  3. Montera stag i framvagnen (endast storkart)
  4. Dreva om med öka bakdrevet med 4-8 kugg. Ibland för att lyckas uppnå det måsten man även montera ett mindre drev fram.
  5. Anpassa däcksval, spårbredd såväl fram som bak och däckstryck efter mängden vatten på banan
  6. Montera stänkskydd över insugsdämparen
  7. Kasta i en regnkudde i stolen, så föraren kommer högre upp
  8. påminnn föraren om att justera sina spårval efter regnmängd på banan.
    Hålla 1-1,5 kartbredd utanför apex i kurvorna
    Styra in senare och mera aggresivt
    Vara aktiv med kroppsvikten vid instyrningen
    Använd regnkläder, inkl regnskor och regnhandskar

Har man mycket tid

  1. Ändra till max caster
  2. justera till toe-out
  3. Montera stag i framvagnen (endast storkart)
  4. Ta bort de bakre stagen mellan stol och bakaxel, eller i vart fall lossa skruvarna så de flyter.
  5. Dreva om med öka bakdrevet med 4-8 kugg. Ibland för att lyckas uppnå det måsten man även montera ett mindre drev fram
  6. Anpassa däcksval, spårbredd såväl fram som bak och däckstryck efter mängden vatten på banan
  7. Montera stänkskydd över insugsdämparen
  8. Kasta i en regnkudde i stolen, så föraren kommer högre upp
  9. påminnn föraren om att justera sina spårval efter regnmängd på banan.
    Hålla 1-1,5 kartbredd utanför apex i kurvorna
    Styra in senare och mera aggresivt
    Vara aktiv med kroppsvikten vid instyrningen
    Använd regnkläder, inkl regnskor och regnhandskar

Dreva om, då man alltid har fördel med att ha kraft istället för max hastighet på karten vid regn. Öka antalet kugg bak med 4-8 kugg, eller jämka genom att montera ett kugg mindre drev fram. Sätter man mindre drev fram kan man även minska antalet kugg bar med 2-4 kugg. Utväxlingen ändras så pass med ett kugg mindre framdrev att man även kan gå ner bak.

Höj chassit fram och även bak om tid finns. Fram justeras oftas genom att flytta de justeringsbrickor som finns vid spindeln. Du måste troligen ha ur spindebulten för att åstakomma det. Denna åtgärd bör nog efterföljas av en framvagnsinställning. Bak, ja där får du justera positionen i lagerbockarna

Justera ut framhjulen till max. Ofta har regnfälgar lösa hubbar som kan underlätta den här justeringen. Annars så se till att du har max antal justeringsringar på fälgens insida.

Öka castern med max, genom att luta spindeln mera bakåt max.

Montera stag fram i främre delen av chassit.

Öka toeout, med 1-2 mm per sida.

Placera en kudde i stolen under föraren, så den kommer högre upp och även flytta upp ev vikter för högre monteringsplats på stolen. Man får då större hjälp av sin kroppsvikt som hjälp vid kurvtagning och inbromsning genom att producera en högra tyngdpunkt.

Regnskydd över insugsdämpare som tillåter luft komma in typ bakifrån.

Regndäck, grovt mönster med högt däckstryck vid rejäl väta.
Vid upptorkande kan regndäck med mindre mönster (lite slitet) kvar och lägre tryck användas.
Oftast används annan fälg anpassade till regndäck.

Ev stag mellan stol och bakre lagerhållare bör lossas eller tas bort helt.

Flytta in bakfälgarna så du kör så smalt du bara kan bak, dock måste däcken fortsätta råda utanför bumprar.

Om möjligt, montera mjukare axel.

Lossa skruvarna till bakre bumper, vilket gör chassit vridvänligare.

När du väl kör så var aggressivare vid instyrning där du behöver göra en riktningsändring. Använd även överkroppen med att förstärka viktfördelningen, genom att luta dig utåt och framåt samtidigt som du styr eller gör riktningsförändringar. På så vis tillför du vikt till de hjul du vill skall få fäste i underlaget.

Använd regnskydd
Överdragsskor till ordinarie skor eller neoprenskor.
Regnoverall
Neoprenhandskar eller liknande, en del drar på sig ”diskhandskar” utöver.
Det finns även massa hjälpmedel för att få bort vattnet från visiret. Snurror av olika tillverkare, vilka fungerar bra när man kör.

Information

Klickbara bilder

Här hittar du tabeller över utväxling vid olika drevningar, då det är lätt att förvilla bort sig när man byter och byter. Framförallt när du börjar arbeta även med framdrevet.