ja, man lär sig hela vägen fram till det att man kan den, och så länge man inte kan den så behöver man lära sig. Att lära sig banan tar tid, mycket mera tid än vad de flesta vill lägga ner på inlärning. Vissa banor har en utformning som gör att den är lättare att lära sig, medans andra tar längre tid i anspråk. Och för att inta tala om tålamod, där 8-9-åringar inte har samma tålamod som en 15-16-åring. Ha inte för bråttom fram här bara, ett steg i taget.
Man kan börja redan hemma med att ladda ner en flygbild över banan, där man till o med kan försöka rita ut den racelinje man tror är lämplig. Väl på plats så är det bra att göra en track-walk där man tar med bild med den tänkta racelinjen, dvs ut på gå banan. Med tiden så ser man fördelen i att lära sig banan innan man kör, och mera och mera tålamod lägger man på att just gå banan.
Inget slår naturligtvis att sitta i karten o köra för att lära sig banan, men man spar många inlärningsvarv här. Vilket även inte sker på bekostnad av bra träningstid eller kanske till o med tävlingstid. Banna kommer till slut att vara inlärd och då går det mesta rent reaktionsmässigt när man kör och ja, reaktionstider kan rejält kortas ner. Väl på banan så ser man ojämnheter, doseringar mm, vilka kan ha stor påverkan till hastighetssänkningar på banan, vilket man med stor sannolikhet vill undvika så mycket som möjligt. Vilka curbs är vänliga att köra på, och vika bör man undvika. Är det någon skillnad i tätheten på asfalten, vilket kan medföra stora skillnader i grepp etc etc.
Till slut så börjar man se efter referenser till bromspunkter, insvängningspunkt mm, vilket förhoppningsvis resulterar i att man får så hög utgångshastighet ur kurvan som möjligt.
En sak som är rätt viktig när du går banan är, det är att du verkligen går din racelinje. Du ser spåret helt annorlunda från den positionen än om du går utmed långsidan av banan.
Begränsningar eller gränser
Du har inte stor mening med att bara lära dig själva dragningen av banan, då kommer du redan innan du kommer ut på banan i karten vara efter många andra förare. Men det du lär dig av och om banan när du går den. kommer till nytta när du sätter dig i karten. Om du har satt en referenspunkt att bromsa i en särskild kurva, ja då gäller det att hitta gränsen för just den bromspunkten. Till en börja börjar du bromsa vid referenspunkten, blir hastigheten för hög där efter så vet du ju vad du skall göra. Antingen bromsa hårdare eller lite tidigare. Likadant är det om det blir tvärtom, dvs du får får låg hastighet för tidigt i kurvan. Ja då är det bara o bromsa en halv meter senare nästa varv o så. På så vis letar du efter begräsningar på banan eller vart dina gränser går. Kör du av, ja då har du i vart fall försökt hitta rätt bromspunkt, fsat du bör nog följa rådet här då att bromsa lite tidigare. Rätt hastighet har man bara i de situationer man precis klarar av att hålla karten, vilket är rejält energikrävande.
Är det första gången du skall köra på banan, är det ännu viktigare att du går banan. Och det även om du bara har kort med tid att göra det på, vilket hjälper dig otroligt mycket sedan när du väl sitter i karten och skall träna. Ett annat tips är att köra ett pass med hyrkart kvällen innan på banan.
Referenspunkter
När du väl har hittar referenser för bromspunkt, instyrning, apex, rull-längd och gaspunkt mm, Ja då börjar saker o tinga fastna hos dig, vilket underlättar om de börjar bli en del av ryggraden. Du bör inte välja en referenspunkt på själva asfalten, vilket relativt lätt blir bortskrubbat till nästa varv eller liknande. Försök hitta fasta punkter utmed banan, och med fasta menas föremål som trots viss storlek inte går att flytta på och inte heller är för långt borta från asfaltsgränsen. En trasig curb funkar toppen.
Hela din framfart påverkas av två sker här.
1 Hastighet
2 Din teknik
När du hittar en hastighet du känner är max, ja då börjar finliret med tekniken. För att sedan helt plötsligt så går det upp för dig att du börjar köra för fort. Ja då får du återgå till att hitta rätt hastighet igen. Men det roliga i hela den här processen är att du oftast får snabbare o snabbare varvtider, trots att det inte känns så för dig som förare. Men sen skall du inte bli besviken nästa gång du kommer in till banan för att träna/tävla, och det visar sig gå långsammare än vad du körde på förra gången. Du kan aldrig jämföra från dag till dag, och även ibland blir det stora skillnader under själva dagen också. Och nej det är oftast inte beroende av att din teknik blir sämre, utan det finns så många andra faktorer som påverkar.