Vad behövs för att köra

Det skall vara roligt för alla

Det är nog en av de viktigaste sakerna i det hela, alla skall ha roligt och trivas med det man gör. Ja det skall även fungera för alla.

En förare som tycker detta med karting är roligt och att man utvecklas som person såväl på som jämte banan. En underbar värld finns här, där man har möjlighet till att bygga relationer mellan olika åldrar i olika situationer. Att bli hörd och förstådd, samtidigt som det är viktigt att följa med och lyssna. Respekt och acceptans är här viktiga ledord.

Men vad behöver vi för att köra kart?

Licens

Förare som skall köra inom en förenings verksamhet måste genomgå utbildning och test som leder till licens, vilket registreras hos SBF. medlemskap i SBF-ansluten förening är ett måste för att få köra på banan. Är du dessutom under 16 år skall du även ha en handledare med dig, vilken även skall gå med jämte på licenskursen och erhåller då handledarlicens.

Licensen förnyas vart år och det går via den SBF-anslutna klubbens register. Utan giltig licens släpps ni inte in på banorna över huvud taget. Om det inte är under typ ”Prova på” eller liknande.

I licensen finns även en försäkring som täcker de flesta situationer som kan uppstå kring kartingen och dess organiserade verksamheter.

Licenskurser är ofta kostnadsfria om man tar dom i den klubb man vill tillhöra. Vid lösen av förarlicensen hos SBF kostar det, vilket varierar beroende på nivå.

Kart med motor

Se gärna flik ”Vid inköp av begagnad kart och motor”.

Hjälm

Ja, intergralhjälmen skall vara godkänd för karting. regelverket hittar ni hos

>>>SBF>>>

under Tekniska regler och personlig säkerhetsutrustning. Det viktiga här är vikten, då främst för de mindre förarna. 1250 gr är maxvikt för hjälm upp till och med juniorer, därefter max 1500 gr. Ja, kom även ihåg att knäppa hjälmen.

Var försiktiga att köpa begagnade hjälmar då man inte kan se någon historik, så var noga med att kolla den efter repor och skador innan ni köper. Har även balaklava använts så är det ett stort plus, även om de flesta hjälmar idag har ett uttagbart och tvättbart innanmäte.

Hjälm kostar mellan 1200kr till ja typ hur mycket pengar har du…

Overall

Overall av läder eller av CIK homologerad tygoverall som i sin helhet täcker kropp, ben och armar. Nomex overaller är inte godkända. CIK homologerade tygoveraller är godkända under förutsättning att tillverkarens namn och CIK:s
homologerings nummer finns isytt.

Hår: Förare med hår längre än axellängd skall förvaras i hjälm eller sammansatt med hårsnodd innanför overall. Det är av säkerhetsskäl ej tillåtet att köra med håret hängande utanför om det är längre än axellångt.

Regnskydd till overall är även en bra investering, hel eller delad kvittar. bara den inte är för fladdrig i fartvinden då den lätt kan fastan i roterande delar eller andra förare.

Overall kan ni köpa begagnad från typ 300 kr och uppåt. Medans nya kostar mellan 2000 till 4000 kr.

Skor

Skor av högskaftad modell så att anklarna täcks. Finns överdrag till skorna att dra över om det är regn eller våt bana, ja det finns även neoprenskor att använda här.

Skor kan ni köpa begagnade från ca 200 kr medans nya kostar mellan 600 till 3000kr.

Handskar

Handskar som täcker händerna i sin helhet. Finns bra regnhandskar i olika material att komplettera med vid regn eller våt bana.

Handskar kan ni köpa begagnade för ca 150 kr medans nya kostar mellan 350 till 2000kr.

Revbensskydd

Ja, revbensskydd är inget direkt krav på att föraren har, men vi rekommenderar det starkt. Om den inte har det så tar revbenen stryk och det gör ont ofta med sjukvård till följd. Viktigt här är att det är ett skydd som i storlek är rätt för föraren. Alla revbenen skall finnas inom skyddets nedre kant. Ja, inte heller nackskydd är ett krav, men vi rekommenderar det starkt. Här finns allt från mjuka till mera fasta och hårda. det är inte ovanligt att ett ekipage kan hamna upp o ner efter en konflikt med annan kart på banan, så detta skydd är lätt att försvara för inköp. Har man tur kan man hitta dessa hårda skydd att köpa begagnade.

Nya regler har trätt ikraft under 2021 som resulterar i att skall man köra internationellt måste man bära visst typ av revbensskydd.

Man kan köpa begagnat revbensskydd från ca 500 kr och nytt för 1500 till 2500kr.

Nackskydd

Ja, inte heller nackskydd är ett krav, men vi rekommenderar det starkt. Här finns allt från mjuka till mera fasta och hårda. det är inte ovanligt att ett ekipage kan hamna upp o ner efter en konflikt med annan kart på banan, så detta skydd är lätt att försvara för inköp.

Har man tur kan man hitta dessa hårda skydd att köpa begagnade för ca 250 till 1500 kr, medans nya kostar dom mellan 600 till 5000kr

Däck

Var klass har sina krav på däck. Däckskontot är relativt högt när det gäller karting, och däck är en färskvara. De mindre klasserna kör på däck som säkert kan gå 500 – 800 varv på en bana, medans de högre klassernas däck kanske är så pass slitna att greppet försvinner redan efter 120 varv. Däck är en färskvara, så var försiktiga att köpa begagnade däck då gummit hårdnar fort och greppet inte finns där när redan när de blir flera månader gamla. Förvara dom mörkt och borta från hög värme, lägg dom gärna i vatten.

Regndäck är ett måste vid tävlande i tävlingsklass, och här är det förhållandet på banan som oftast styr hur mycket däcken slits. Torkar det upp under ett pass eller heat, ja då slits dom otroligt fort. Vilket medför att de kan mycket väl vara slut redan efter ett sådant torrt heat. Tänk på däckstrycket, där om det är mycket vatten på banan skall var lite åt det högre och vid upptorkande bana kan det vara lite lägre. Vid upptorkande bana kan det även vara lämpligt att föraren ”siktar” på att köra i vattenpölarna utmed banan för att spara däcken.

Däckpriserna är satta efter upphandling från SBF, så där är det oftast satta priser som gäller, begagnade kan hittas. Men var försiktiga då, för däck är färskvara.

Fälgar

De flesta märken har separata fälgar för slicks/regndäck, så köp gärna in fälgar till regndäck med. Wetrace-skylten kan plötsligt dyka upp mitt i ett heat, så då kan man inte lägga om.

Slicksfälgar och regnfälgar kan hittas begagnade, men det finns olika passformer där ute. så var noga med att ta reda på att de passar er kart innan ni köper något.

Materialet i de flesta typer av fälgar varierar, aluminumplåt, aluminium och mässing är nog det vanligaste. de har olika beteenden vid olika temperaturer, vilket gör att många försöker få kontroll på greppet hos däcken genom att köra olika material i fälgarna.

Köper ni ny kart kommer den med fälg utan däck från leverantör.

Begagnade fälgar finns att köpa från 1000 till 3000 r per set om 4. Om man har för avsikt att tävla mycket är det bra att ha 2 set av var, dvs 2 set slicksfälgar och 2 set regnfälgar. Men det är absolut inget måste när man börjar, då man klarar sig gott med 1 set av var.

Kartvagn

En kartvagn ja, det är i stor sett ett måste. För hur skall du klara av att förflytta mellan banan och platsen du har jämte banan vid tävling/träning?

Kartvagn finns i ett flertal skepnader.

Fast kartvagn, är en stabil och stadig vagn. Oftast utrustad med lufthjul på ena axeln och fasta mindre solida pivothjul på den andra axeln. De mindre pivothjulen kan göra att just den här typen av vagn kan vara svårförflyttad på grusunderlag, men det finns vissa vagnar som även har luftfyllda däck även som pivothjul. Nackdelen med fast kartvagn är att man måste vara 2 personer att lyfta av och på karten, och en KZ väger 100 typ kg så… En annan fördel är att den har en hylla under sig att ha verktyg eller däck på.

Tippbar kartvagn, är en vagn för den som oftast är ensam när man kör. Lyfter upp karten framme så den står på bakbumpern, och sedan skjuter man in vagnen i sitt rätta läge och drar karten vågrätt på vagnen. Som sagt so underlättar den om man är ensam vid lyftandet upp o ner, men den kan vara lite väl skranglig att meka från. Den har nästan aldrig någon hylla under sig heller, några har en mindre sådan.

Motoriserad kartvagn finns även det, vilket underlättar ytterligare vid lastning och lossning.

Den fasta kartvagnen blir relativ platt nedmonterad vilket underlättar vid packning i släpet eller bilen. De tippbara går även de att göra något mindre vid transport.

Kartvagnar hittar man för 1500 till 7000 kr, och ja de finns att hitta begagnade.

Drivmedel med olja

De flesta kartar går ännu på bensin, och den finns att tillgå lite överallt men i varierande kvalitet. Alla kartar skall även ha oljeblandad bensin med ca 3-4% oljeinblandning. 2-taktsolja som får användas skall vara godkänd av SBF, så kolla in deras godkända oljor under >>>SBF:s>> sida vilket ni hittar längre ner där under godkända oljor för karting.

Bensinen som inhandlas på våra bensinmackar är av varierade kvalitet, tanka om möjligt samma bensin från gång till gång.

Lågalkylatbensin finns att köpa, vilket kan vara en fördel då de garanterar en jämn kvalitet samt att den har en lång lagringskapacitet på upp till 2 år, medans vanlig macksoppa blir gammal redan efter några veckor. problemet vi har är den olika mängd inblandad etanol eller etanolliknande produkter i bensinen. etanolen påverkar verkningsgraden och man måste anpassa sig rent förgasarmässigt efter det.

påfyllning av kart är bäst att göras från mindre dunkar.

Brandsläckare och matta för uppsugning av olje/bensinspill

Skall finnas hos vart ekipage, även vid träningar. Mattan som skall absorbera skall vara av viss dimension (145*200cm) och kvalitet (absorbera minst 4,5 liter/m2). Brandsläckare skall vara minst en 6 kg pulver.

Verktyg

Verktyg är en viktig del vid underhåll av kart. det är inte många verktyg som behövs egentligen för att klara det dagliga underhållet.

Nycklar i stl 7,10,11,13,14,17. även i hylsa/spärrskaft och spärrnyckel
Djup hylsa med stl 21 till framnav till spärrskaft med förlängare
Insex 2,5 3 4 5 6 7 och 8 mm
Motortång, sidavbitare, plattång
Hammare
tumstock
Stjärnmejsel mellan
Rak mejsel lite, mellan och stor
Krok till att lossa fjädrar
mm

Övrigt bra att ha, men troligt att det finns hos någon annan är

Däckslossare
Däcksax med tillbehör
Kompressor
Sniper för inställning framvagn
mm

Depåtält

Skall ni tävla så är det alltid trevligt med att kunna få skruva utan att vara för påverkad av rådande väderförhållanden, och då är ett depåtält optimalt. 3*3 meter är tillräckligt här, och då gärna så man kan sätta på sidoväggar. Gå gärna ihop och köp lite större depåtält. Tänk bara på depåerna inte är skyddade för vind mm, så se till att ha bra förankringsmöjligheter med er till tälten. Vår och höst kan det även vara bra med värme och belysning i tältet, men ingen brådska med det.

Stol eller stolar kan vara bra att ha i tältet, då föraren ofta behöver all vila den kan få.

Mekbord

Under en träning så kan man mycket väl meka intill kärran eller bakom bilen, men under en tävling så är de i stort sett inget alternativ. Utan ett bra mekbord som är stabilt och inte för litet är en bra investering.

Kompressor

Behöver man kompressor? Nej egentligen inte, då så gott som alla banor har förberett så man kan fylla däck eller trycka ut nymonterade däck.

Men en fotpump kan vara bra att ha då man behöver justera däckstrycket innan man går ut på banan.

Elverk

Behöver man verkligen ett elverk? Nej, även här säger vi att det inte behövs. Fast det underlättar då inte alla depåer kan ge ut el till depåtältet. Kompressor, värme, belysning, micro, kaffebryggare mm. Fixar ni ett elverk så fixa gärna ett tystgående.

Ja, detta är inte på långa vägar komplett behovslista, utan det får er egen erfarenhet mm hjälpa er vidare med.